החוק לאיסור פרסום ושיווק מוצרי עישון וטבק – איך הוא משפיע עלינו

‘החוק לאיסור פרסום ושיווק מוצרי עישון וטבק’, שהוא החוק החדש ביותר בנושא שמגדיר את כל ההגבלות הרלוונטיות כיום בענף זה, נכנס לתוקף מלא בתחילת החודש (8.1.19) ושינה לחלוטין את ההיתרים וההגבלות הנוגעים לפרסום מוצרי טבק או עישון. החוק החדש אוסר על פרסום ושיווק של מוצרי עישון או מוצרים שיכולים לשמש לעישון, כולל סיגריות אלקטרוניות ומכשירי אידוי (וופורייזר Vaporizer) ואיוד (Vaping) בכל פלטפורמות המדיה המוכרות, ונושא עונש פוטנציאלי של קנס בסך עד 500 אלף ש”ח לכל בעל עסק שמפר אותו.

החוק לאיסור פרסום ושיווק מוצרי עישון וטבק נוסח והתגבש במשך כשנה שלמה מאז תחילת 2019, בה הוצע הנוסח הראשון שעלה לעריכה ודיון בכנסת. בתאריך ה-8.3.19 נכנס לתוקף השלב הראשון ביישום החוק, והחל מתאריך ה-9.1.20, נכנסה לתוקפה האכיפה על החוק, שאוסרת כעת באופן מלא כל פרסום ושיווק של כל מוצרי עישון וטבק בכל מדיה דיגיטלית ולא דיגיטלית, להוציא פרסומים מוגבלים שמותרים בעיתונות הכתובה.

מה ההגבלות תחת החוק לאיסור פרסום ושיווק מוצרי עישון וטבק?

החוק לאיסור פרסום ושיווק מוצרי עישון וטבק תקף כעת בנוגע לכל פרסום במדיות השיווק והפרסום השגרתיות והמודרניות, עם דגש על פרסום ושיווק באפיקים דיגיטליים מתקדמים. בין היתר נכלל בחוק זה איסור על פרסום באתרי אינטרנט (כולל איסור על פרסומות ויזואליות או תוכן שיווקי ואפילו המלצות) ובמקביל גם בערוצי הטלוויזיה והרדיו, הפיזיים והאינטרנטיים, ללא יוצא מהכלל. ההגדרה בחוק החדש לפעולה של ‘פרסום’ או ‘שיווק’ היא רחבה, וכוללת גם שימוש בפרסומות סמויות ועקיפות או מימון או מתן חסות (ספונסר) מכל סוג שהוא.

החוק החדש קובע כי סיגריות אלקטרוניות, יחד עם כל סוג של מכשיר אידוי/איוד יכלל מעתה תחת הסיווג של מוצר עישון, ולמעשה ייחשב בעיני החוק כאילו היה סיגריות רגילות לכל דבר ועניין. תחת הגדרה זו, יחולו על מוצרי עישון וטבק כל ההגבלות החלות כיום על סיגריות, כולל איסור על שימוש במקומות ציבוריים ובעיקר הגבלות שונות בתחום הפרסום והשיווק. בנוסף, החוק החדש קובע כמות ניקוטין המקסימלית בסיגריות אלקטרוניות (מקסימום של 20 מ”ג) וגם מחייב הוספת אזהרות על החפיסות הדומות לאזהרות המופיעות על סיגריות רגילות.

מאחר והחוק החדש נכנס ואכיפתו החלה, כבר עתה יש איסור מוחלט על כל פרסום של מוצרי עישון מכל סוג שהוא, כולל מכשירי אידוי/איוד וסיגריות אלקטרוניות, באף מדיה חברתית, דיגיטלית או פרסומית. הפלטפורמה היחידה שנותרה באישור מוגבל של פרסום ושיווק מוצרי טבק ועישון היא העיתונות הכתובה והמודפסת, בה מתאפשר עדיין לכל בעסק עסק להוציא פרסום אחד בודד בכל שבוע, וגם זאת רק אצל כלי תקשורת שהתחייב במקביל לפרסם מודעה נגד עישון.

תחת החוק החדש נכנסו גם איסורים נוספים כגון: הגבלה על שיווק מוצרי עישון בפלטפורמות פרסום וותיקות, איסור גורף על ייצור צעצועים וממתקים בצורת מוצרי עישון ואף איסור גורף של הצגה למכירה של מוצרי עישון בכל החנויות, כולל חנויות ‘דיוטי פרי’ וחנויות נוחות, שכבר נראה לעין בכל מקום בארץ שמוכר מוצרי טבק ועישון, שכעת מוסתרים מהעין. כמו כן, החוק החדש כולל איסור על עיצוב אריזות מוצרי עישון, ומחייב אותן לעיצוב אחיד בגוון ‘Pantone 448’ שמשמש לפרסום מוצרי עישון.

האיסורים הללו נכנסו לתוקף מלא בתאריך ה-9.1.2020 ולאחר כניסתם לתוקף פורסמה הודעת ממשלה לתקשורת לפיה האכיפה על כל התקנות המופיעות בחוק כבר החלה. לכן, בכל פלטפורמה בה מתבצע היום כל פרסום ושיווק של מוצרי טבק ועישון, הוא חייב להתבצע לפי הנהלים המוגדרים בחוק החדש, גם אם הפלטפורמה הפרסומית היא בבעלותו של המפרסם, כמו למשל בעת פרסום עצמי באתר הבית של העסק או המותג.

מאז כניסתו לתוקף של החוק החדש, כל חוק קודם הנוגע לאיסור או הגבלה על פרסום ושיווק מוצרי טבק ועישון שקיים בו תוכן המתנגש עם תוכן שקיים בחוק החדש, יבוטל באופן חלקי או מלא כך שהמצב הנאכף יהיה תואם להגבלות הקיימות בחוק החדש, שקיבל מעמד עליון (מבחינת רלוונטיות) בתחום של הגבלה על שיווק ופרסום מוצרי טבק ועישון.